fredag 11 mars 2016

Tobias Edwards Intervju 1 & 2 - 11/03-2016

Intervju 1

Intervjun gjordes på fredag den 11e mars klockan 13:06 vid Gamla Stans tunnelbanastation. Det var en solig, men kylig eftermiddag. Intervjun hölls på perrongen med en 79-årig dam från Stuvsta. 

Intervju 1

Varför åker du kommunalt?
-Därför att jag inte har en bil längre

Hur ofta åker du med SL?
-Ett par tre gånger i veckan nu när jag är pensionerad, förr åkte jag varje dag

Bara tunnelbana?
-Nej, jag åker buss för jag bor ute i Stuvsta. Så jag åker buss till tunnelbanan

Vilken tid på dygnet brukar du åka?
-Nu när jag är pensionerad så åker jag ofta vid 11-12 och på eftermiddagen. Försöker undvika rusningstid.

Brukar du ha problem med sittplats?
-Nej, tycker inte det. För det mesta när jag inte åker i rusningstid.

Känner du dig bekväm med att åka tunnelbanan på natten/sent?
-Nej, då använder jag ofta taxi. Det är inte så kul att vara på tunnelbanan på natten.

Fungerar det med att ta sig till och från perrongen?
-Ja, det fungerar. Finns ju hissar och trappor.

Hur du kollar du upp resor? Använder du någon app eller online?
-Nej, jag tillhör de levande dinosaurierna. Jag har en mobil men använder den inte. Man har i huvudet när saker går.

Hur brukar du köpa din biljett?
-Fyller på på Pressbyrån

Vad har du för typ av biljett?
-Reskassa som man laddar

Fungerar det att köpa biljett?
-Ja, det är smidigt tycker jag.

Känner du att information har varit lätt att ta del av exempelvis vid inställda avgångar? 
-Det skulle kunna var bättre med information så att man slipper vänta

Vad tycker du fungerar bra?
-Det mesta

Upplever du några övriga problem med tunnelbanan?
-Nej, jag tycker det mesta funkar bra.
_________________________________________________________________________________
Intervjun gjordes på fredag den 11e mars klockan 13:35 vid Gamla Stans tunnelbanastation. Det var en solig, men kylig eftermiddag. Intervjun hölls på perrongen med en 68-årig man från Nockeby.

Intervju 2

Varför åker du kommunalt?
-Det är mycket enklare, jag gillar inte att köra bil i stan.

Hur ofta åker du med SL?
-Det är inte ofta, en gång i månaden

Bara tunnelbana?
-Buss också, till tunnelbanan

Vilken tid på dygnet brukar du åka?
-Mitt på dagen, jag vill inte vara ute i rusningstid

Brukar du ha problem med sittplats?
-Nej

Känner du dig bekväm med att åka tunnelbanan på natten/sent?
-Nej, egentligen inte. Ofta är jag inte ute så sent

Fungerar det med att ta sig till och från perrongen?
-Ja, det funkar men ibland är det kö till hissen.

Hur du kollar du upp resor? Använder du någon app eller online?
-Jag kollar inte upp, jag vet när de går

Hur brukar du köpa din biljett?
-På Pressbyrån

Vad har du för typ av biljett?
-Reskassa

Fungerar det att köpa biljett?
-Ja, det fixar dem i kiosken

Känner du att information har varit lätt att ta del av exempelvis vid inställda avgångar? 
-Ja, jag tycker det funkar

Vad tycker du fungerar bra?
-Allt

Upplever du några övriga problem med tunnelbanan?
-Nej

Observationer från båda intervjuer:
Inte många människor på perrongen. De flesta äldre eller skolklasser. Många rörde sig till den del av perrongen som var i solen.

Bild på miljön:
                                        Flesta står borta vid solen då det var kallt i stationen

Allmänt tycker jag att våra intervjuer följde en strukturerad form, vilket kan bero på att många av de vi frågade väntade på tåg och hade inte hunnit besvara allt med utvecklade svar. Miljön var inte kontrollerad också p.g.a. att resenärerna inte har tid att stanna upp och genomföra intervjuer som tar lång tid. Vi tillämpade randomized selection så att resultaten från intervjuerna kan fortfarande ses som allmängiltiga. Eftersom jag gick ut vid ett annat tillfälle än resterande gruppmedlemmar blir det någon form av triangulation, vilket är bra för lite perspektiv på situationen. Förhoppningsvis när vi jämför våra intervjuer och sammanfattar så kommer vi se recurring patterns och functional requirements som kan hjälpa oss att see vad våran design bör fokusera på, samt att vi kanske kan ställa lite mer specifika frågor och låta den intervjuade utvecklia sina svar, t.ex. med hjälp av think-aloud technique 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar