Utformningen
Direkt när jag kommer in på sidan märker jag att man valt ett blå-vitt tema. Allt, knapparna, inmatningsfälten och informationsrutorna, har väldigt rutiga former, det finns väldigt litet som har en rundad form. Mitt i sidan har en karta över Stockholm placerats med en reseplanerare till vänster om kartan. Överst på sidan finns knappar som tar en till bl.a. reseinformation, biljettinformation och traffikinformation.
Här ser man Sl hemsidans framsida
Användbarheten
För att testa användbarheten trycker jag runt på de olika knapparna. De är väldigt känsliga och behöver inte tryckas flera gånger för att få komma fram. När jag testar att söka på en resa, t.ex. Slussen till T-centralen då det är den resa vi undersöker, skriver jag in Slussen i "från station - fältet", då dyker upp ett förslag "Slussen (Stockholm)" som jag trycker på. Sedan skriver jag in T-centralen i "till station - fältet" och "TCentralen (Stockholm)" dyker upp på alternativ och jag väljer den. Sedan har jag möjligheten att välja till om jag vill "åka nu", "åka tidigast" eller "framme senast". Sist så trycker jag på sök-knappen, Direkt får jag flera alternativ såsom bilden nedan till höger visar. Bredvid de olika reseföreslagen ges även en kartbild på hur resan går (bild nedan till vänster). Som vi ser nedan visas resan för gröna linjens nr 17 kl. 12:16 - 12:20.

Sammanfattning
Hemsidan fungerar bra i allmänhet, dock kan det vara lite förvirrande med så många knappar och så mycket information instoppat kring självaste reseplaneraren. Jag tror att de personer som använder denna hemsida är framförallt de som jobbar eller går i skolan eftersom det är viktigt för dem att komma fram i tid. Den känsla jag fick utifrån fältstudierna var att pensionärer inte oroar sig så mycket över när tågen går, de två jag frågade sa att de kollade aldrig upp när tågen går utan "har det i huvudet", vilket skulle tyda på att de inte använder SL:s hemsida. Jag tror SL har försökt att nå så många som möjligt med sin hemsida, men jag har lite känslan av att den är mer anpassat för vana användare av sådan teknologi. Hemsidan är inte alls anpassat för turister och andra som inte kan svenska, att hitta knappen "Visitor information in English" tog alldesles för lång tid då knappen var längst ned på sidan gömd bland andra knappar som redan förekommer överest på sidan. Det skulle vara bättre att t.ex. placera en brittisk flagga överst i något hörn som tydligt visar att här kan du byta till engelska. Dock gick det att söka på "english" i hemsidans söktjänst vilket hänvisade mig till den engelska verisionen av sidan, vilket var bra. Men söktjänsten är ganska begränsat på så sätt att jag måste söka på exakt rätt sak för att hitta det jag letar efter. T.ex. säg att jag vill veta vilken biljett jag behöver för att åka med SL-båten, då söker jag på "båtbiljett" utan några träffar, men söker jag enbart på "båt" hittar jag svaret. Det syns att sida har följt en bra design struktur med prototyping, där man har främst fokuserat på reseplaneraren och sedan expanderat initial conceptual model, bl.a. genom att tilläga en karta som tydliggör resan.
Jag tror att denna hemsida skulle gynna pensionärer väldigt mycket om det gick att få fram att den finns och sedan visar hur man kan använda den för att vara tidseffektiv i sitt resande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar