Personen jag intervjuade hade tillfälligt synfel vilket gjorde att jag valde ett system för synskadade till min SotA-analys. Systemet presenteras i en forskningsartikel av Michal Markiewics (Public Transport Information System for Visually Impaired and Blind People, Oktober 2010).
Systemet använder sig av de redan etablerade teknikerna Bluetooth och GPS för att ge information till användarna i form av ljud via mobiltelefon. Artikeln presenterar systemet samt resultat från två pilotstudier.
Målgruppen är synskadade och Markiewics anser att systemen som redan fanns inte var tillräckligt för att uppfylla användarnas behov.
En analys av användarnas problem gav i rapporten följande huvudbehov som alla är funktionella.
1. Personen som åker får inte tydlig identifikation på inkommande fordon. T.ex. om en buss kommer till en busshållplats är det svårt för resenären att veta om det är rätt buss.
2. Bushållplatser är svåra att hitta till.
3. Högtalarsystem har inte tillräcklig information.
4. Tidtabeller är svåra att ta del av.
5. Förare får inte veta att en synskadad person ska åka med bussen och kan därför inte erbjuda extra hjälp.
Artikeln diskuterar redan existerande system. Ett av dessa är en elektronisk "fjärrkontroll" som kan få signaler från inkommande fordon. Varje synskadad människa får en kontroll som ger ljudsignaler om inkommande fordon med all nödvändig information samtidigt som föraren av bussen blir informerad av samma system att en synskadad ska ombord. En icke elektronisk lösning på tidtabellproblemet är att synskadade tilldelas pärmar med blindskrift på tider och kartor.
Artikelns föreslagna system är en mobilapplikation och ger applikationen information om var resenären befinner sig via GPS. Detta ger även resenären en möjlighet att veta om den är på rätt hållplats. Efter detta fungerar applikationen likt kontrollerna som beskrevs ovan. Via anpassningsbara ljud och vibrationer får användaren information om kommande trafik och eventuella meddelanden.
Pilotstudierna visade att de främsta problemen var att en konstant uppkoppling till internet krävdes och att många mobiltelefoner anpassade för blinda inte har GPS. Detta löste designteamet genom att använda bluetoothsystem på hållplatserna.
Denna analys kan användas för att se vilka funktionella behov som specifikt krävs för synskadade människor samt vad som testats och bevisats fungera mer eller mindre bra redan. Problem som funnits då artikeln skrevs 2010 kan ha enkla lösningar i dagsläget. Framtida system måste vara responsiva, enkla att använda och ta hänsyn till målgruppens begränsningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar