onsdag 30 mars 2016

Sammanfattning av intervjuer och SotA-analyser.

Intervjuer

Utifrån våra intervjuer har vi fått information om problem som målgruppen känner att de har.

Majoriteten av målgruppen använde reskassa med några undantag på års- respektive månadsbiljett. Detta beror främst på att de inte åker så ofta och vill få ut så mycket som möjligt av vad de betalar.

Målgruppen vänder sig till tunnelbanan för att det går snabbt och är lättare än att köra bil. Vissa hade inte bilar.  De flesta åkte några gånger i veckan men det var inte många som åkte varje dag.

Majoriteten åker mitt på dagen och skulle inte känna sig bekväma med att åka för sent på natten.

Mobilapplikation är ovanligt för att ta till sig information men förekom i vissa fall. De andra använde högtalarsystemet eller kände till avgångstiderna tillräckligt väl för att inte behöva kolla upp.

Målgruppen uppfattar inga större problem med sittplatser men behöver ibland säga till för att få en plats.

Särskilda problem som uppkommit under intervjuerna är störelsemoment (musik och tiggeri samt stökiga ungdomar), synfel, krångliga applikationer, tidtabellsbyten som stör synkningen av olika transporttyper och förseningar.

Målgruppen tycker det är lätt att hitta på stationen och är i regel nöjda med regelbundenheten av avgångar.


"State of the Art"-analyser

Våra analyser har varit på reseappar, sl.se, tiggeri, vad SL har gjort för att öka tillgängligheten på tunnelbanestationen och system för synskadade som åker kommunalt.

Genom analyserna har vi fått information om vad som gjorts i området tidigare och hur tillgängligheten är på några av dagens mest populära applikationer och hemsidor.

Applikationer kan se krångliga ut från början men inte vara så svåra när man fått vana i applikationen. Detta kan lösas t.ex. med en hjälpskärm när du använder appen för första början och genom att ha en applikation/hemsida som inte visar så mycket information på en gång.

Återkommande nackdelar i system är att det inte alltid är självklart hur de fungerar och att de är lätta endast om man har erfarenhet av att använda dem tidigare.

Slutsatser
Från intervjuerna ser vi att många inte har så stor koll på information om avgångar och att många är negativt inställda till att använda mobilapplikationer för att de anser att det verkar för krångligt. Problem vi kan angripa i vår design är ljudnivå på vagnar, tiggeri, applikationer som är lätta även för de helt utan erfarenhet och eventuellt något för att få målgruppen att känna sig säkrare med att resa på natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar