måndag 28 mars 2016

SOTA-analys Ludvig

Jag har valt att analysera appen ”Res i Stockholm”, som är en reseplanerare för Stockholms lokaltrafik.

I appen skriver man in mellan vilka stationer man vill åka (nuvarande plats går också att välja).  Man specificerar även när man vill åka eller senast vara framme, och appen svarar med en lista på olika resvägar man kan ta. Den berättar vilken buss/tåg/etc som går från vilken hållplats/station vilken tid. Vilka hållplatser/stationer den passerar på vägen och visar även en kartbild som där alla dessa samt din egen position finns utsatta. Appen ger dig alltså en överblick över de alternativ du har för din resa.

Mig själv inkluderad finns det ingen jag känner som reser i Stockholm som har uttalat att de inte har appen. Jag har alltså inte frågat alla men varje gång den kommer på tal känner folk till den och kan relatera till användningen. Vidare verkar även de intervjuade vara bekanta med appen. Jag drar därför slutsatsen att de flesta som reser med Stockholms lokaltrafik använder sig av den.

Detta verkar också vara tanken med appen. Den fungerar för alla de olika typerna av lokaltrafik som t.ex. tunnelbana, pendeltåg och färja. Om du reser i Stockholm ska du ha användning av appen för att planera dina resor. 

Appen fungerar i allmänhet väl. Den är mycket sällan ur funktion, och informationen stämmer överens med verkligheten. Anledningen till att den behövs är att vi åker på så många olika ställen i Stockholm, på olika tider på dygnet, helger och vardagar. Därför är det omöjligt att hålla alla tider i huvudet. En av de intervjuade personerna nämnde att fast hon levt länge i Stockholm och för det mesta lärt sig tiderna efter många år måste använde sig av liknande denna app (ingen specifik app nämndes) när det blir ändringar i tidtabellerna. Visserligen är Slussen-T-Centralen inte en särskilt svår sträcka att resa emellan då det finns många linjer som går däremellan men när det behövs (till exempel på kvällarna då färre tåg går) ser appen till att det inte finns några oklarheter gällande när tågen går eller liknande.

Ett problem som finns är att appen inte tar vissa resvägar i beaktande. Om du till exempel vill till Tekniska högskolan från karlaplan föreslår den att du går en bra bit och tar en buss. Istället för att åka mot slussen längs den ena röda linjen för att sedan byta till den andra röda linjen  vid Östermalmstorg till högskolan, trots att tunnelbanan skulle gå snabbare finns den i det fallet inte ens med som alternativ. Möjligen för att det inte krävs något byte om man tar bussen, möjligen för att du först måste färdas åt ”fel” håll om du vill väljer tunnelbanan. Hur som helst väljer reseplaneraren inte en optimal väg, men ger ändå en fungerande resväg. Detta är inte ett vanligt förekommande problem bland de jag känner personligen, och ingen av de intervjuade har nämnt liknande problem. För den relevanta sträckan finns det heller ingen väsentlig misstanke om att liknande problem skulle kunna uppstå, då det går flera linjer direkt mellan Slussen och T-Centralen.


Slutsatsen jag drar av denna analys är att det inte finns några betydliga problem gällande state-of-the-art reseplanering. Den teknik som finns är inte helt felfri men fungerar väl och i de flesta situationer, där den relevanta situationen för våran undersökning är en av dem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar