I min intervju med en pensionär kom jag fram
till att appen Res i Stockholm, en mycket populär app som hjälper dess
användare med att planera resor i Stockholms kommunaltrafik, kan anses vara för
krånglig att använda för pensionärer. Jag har därför bestämt mig att analysera
denna app.
När man startar appen möts man av denna sida:
Ett blåvitt tema med uppdelade rutor, där
rutornas syfte framgår antingen i eller vid rutan. I “Från” och “Till” väljer
man stationen man ska till och stationen man ska åka från. När man klickar på
en av dem skickas man till denna sida:
Där man kan se stationer som man sparat som
favoriter, det vill säga de med gula stjärnor, eller helt enkelt söka efter en
station, i den översta rutan. När man börjar skriva in namnet på stationen
föreslår appen olika stationer som överensstämmer med det man skrivit. Skriver
jag ”T-Cen” dyker ”T-centralen” upp som förslag. Man kan även använda sig av
nuvarande eller närliggande hållplatser för att med mobilens GPS hitta närmsta
station eller hållplats.
När man skall välja tid att åka eller vilken
tid man senast skall vara framme (se första bilden) dyker ett skrollhjul upp på
skärmen:
Där man kan välja dag, timma och minut. När
man fyllt i dessa fyra rutor klickar man på ”Sök” uppe i det högra hörnet. Då
dyker denna sida upp, där man kan välja mellan olika förslag.
”B” – symbolerna
betyder en bussresa, ”T” – symbolerna betyder en tunnelbaneresa. Flera ”B”
betyder att man behöver byta buss, samma med tunnelbana. När man sedan klickar
på en av dessa rutor dyker denna sida upp:
Där det framgår vid vilka tider man skall ta
en viss buss eller tunnelbana, vilken tid den kommer fram och vilken buss eller
tunnelbana man skall ta. Det finns även en karta uppe i högra hörnet som när
man klickar på den visar med knappnålar på en karta där stationerna ligger.
På startsidan (se första bilden) finns två
andra rutor längst ner, ”Realtidsinfo” och ”Störningsinfo”. ”Realtidsinfo”
leder till en ny söksida där man söker efter en viss station för att sedan se
alla avgångar från denna station inom en tid framåt. ”Störningsinfo” leder till
en sida som visar varningar och förseningar för tunnelbanan, pendeltåg och
bussar, bland annat:
Appen kan möjligtvis behöva användas ett par
gånger för att man skall lära sig hur man planerar en resa och startsidan
skulle kunna vara överväldigande för någon som öppnar den första gången. En
pensionär som inte är särskilt van vid att navigera i applikationer, exempelvis
den jag mötte i min intervju, kan bli avskräckt av alla rutor som skall fyllas
i och bristande förklaringar till vad som skall fyllas i dem. De kan även råka
komma åt någon av de understa rutorna, alltså ”Realtidsinfo” och
”Störningsinfo”, varpå de inte direkt förstår att de skall trycka på ”Sök resa”
- knappen längst för att komma tillbaka igen.
Slutsats: Appen kräver viss teknikvana för att
kunna navigeras effektivt och kan därför vara så pass krånglig för exempelvis
en teknikovan pensionär att denne hellre inte använder den alls.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar