tisdag 29 mars 2016

State of the art - analys: Res i Stockholm, Isak

I min intervju med en pensionär kom jag fram till att appen Res i Stockholm, en mycket populär app som hjälper dess användare med att planera resor i Stockholms kommunaltrafik, kan anses vara för krånglig att använda för pensionärer. Jag har därför bestämt mig att analysera denna app.

När man startar appen möts man av denna sida:

Ett blåvitt tema med uppdelade rutor, där rutornas syfte framgår antingen i eller vid rutan. I “Från” och “Till” väljer man stationen man ska till och stationen man ska åka från. När man klickar på en av dem skickas man till denna sida:

Där man kan se stationer som man sparat som favoriter, det vill säga de med gula stjärnor, eller helt enkelt söka efter en station, i den översta rutan. När man börjar skriva in namnet på stationen föreslår appen olika stationer som överensstämmer med det man skrivit. Skriver jag ”T-Cen” dyker ”T-centralen” upp som förslag. Man kan även använda sig av nuvarande eller närliggande hållplatser för att med mobilens GPS hitta närmsta station eller hållplats.

När man skall välja tid att åka eller vilken tid man senast skall vara framme (se första bilden) dyker ett skrollhjul upp på skärmen:

Där man kan välja dag, timma och minut. När man fyllt i dessa fyra rutor klickar man på ”Sök” uppe i det högra hörnet. Då dyker denna sida upp, där man kan välja mellan olika förslag.


”B” – symbolerna betyder en bussresa, ”T” – symbolerna betyder en tunnelbaneresa. Flera ”B” betyder att man behöver byta buss, samma med tunnelbana. När man sedan klickar på en av dessa rutor dyker denna sida upp:

Där det framgår vid vilka tider man skall ta en viss buss eller tunnelbana, vilken tid den kommer fram och vilken buss eller tunnelbana man skall ta. Det finns även en karta uppe i högra hörnet som när man klickar på den visar med knappnålar på en karta där stationerna ligger.

På startsidan (se första bilden) finns två andra rutor längst ner, ”Realtidsinfo” och ”Störningsinfo”. ”Realtidsinfo” leder till en ny söksida där man söker efter en viss station för att sedan se alla avgångar från denna station inom en tid framåt. ”Störningsinfo” leder till en sida som visar varningar och förseningar för tunnelbanan, pendeltåg och bussar, bland annat:


Appen kan möjligtvis behöva användas ett par gånger för att man skall lära sig hur man planerar en resa och startsidan skulle kunna vara överväldigande för någon som öppnar den första gången. En pensionär som inte är särskilt van vid att navigera i applikationer, exempelvis den jag mötte i min intervju, kan bli avskräckt av alla rutor som skall fyllas i och bristande förklaringar till vad som skall fyllas i dem. De kan även råka komma åt någon av de understa rutorna, alltså ”Realtidsinfo” och ”Störningsinfo”, varpå de inte direkt förstår att de skall trycka på ”Sök resa” - knappen längst för att komma tillbaka igen.


Slutsats: Appen kräver viss teknikvana för att kunna navigeras effektivt och kan därför vara så pass krånglig för exempelvis en teknikovan pensionär att denne hellre inte använder den alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar