måndag 11 april 2016

Seminarium 2 - Isak Peterson

Evaluering gör man för att kolla så att designen fungerar bra, vad som kan förbättras och om den över huvud taget passar målgruppen. Det är lätt att tappa målgruppen på vägen när man designar en produkt, för att i slutändan ha en design som inte kommer användas. Därför använder man sig av evaluering. Evaluering kan vara formativ eller summativ. Formativ evaluering sker under själva designprocessen, medan summativ evaluering sker när designen är klar.

Evalueringen kan se ut på olika sätt. Den kan ske både med och utan användare i antingen kontrollerad eller naturlig miljö. Med användare kan man använda sig av exempelvis fältstudier där man helt enkelt testar hur användaren hanterar produkten. Detta kan göras antingen där produkten är menad att användas eller i kontrollerad miljö, till exempel i ett labb.

Ett annat sätt att evaluera är genom så kallad heuristisk evaluering. I detta alternativ undersöker kunniga i ämnet designen för att se om den uppfyller de riktlinjer föregående designer fastställt som fungerande. På detta sätt kan en design som är intuitiv för användaren skapas, då den känner igen funktioner i designen från föregångare.

Hela evalueringsprocessen är till för att se om produkten är användbar i verkligheten, så det är viktigt att designteamet verkligen analyserar och tar till sig av processens resultat. Då är det värt att tänka på exempelvis partiskhet, huruvida evalueringen verkligen undersökt designens hållbarhet och att evalueringen är trovärdig.


Diskussionsfråga: Kan vi använda oss av heuristisk evaluering? Hur gör vi det i google glasses designen om det inte finns någon etablerad föregångare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar