söndag 10 april 2016

Inför seminarium 2, Martin Wass

Evaluering
Evaluering är extremt viktigt i en designprocess för att se om den designade produkten är tilltalande för målgruppen och vad som kan förbättras. Evaluering är viktigt eftersom designers ofta anser att deras design är perfekt eftersom de själva tycker designen fungerar bra. Genom evaluering testas om detta verkligen stämmer.

Evaluering kan ske tidigt för att framställa skisser/prototyper eller senare för att testa färdiga system. Evaluering under designprocessen kallas formativ evaluering medan slutgiltig evaluering kallas summativ evaluering. Evaluering kan vara mer eller mindre strukturerad och kan vara både tester med eller utan användare. Olika evalueringstekniker såsom fältstudier, användbarhetstest, experiment, modeller och analyser har olika för och nackdelar. Precis som i intervjuerna är etiken viktig i evaluering. Se till att den som evalueras har sina rättigheter klara för sig. I slutet av evalueringen ifrågasätts och analyseras pålitlighet, korrekthet (har du evaluerat det du skulle), yttre påverkningar och eventuell partiskhet.

Evaluering: Inspektion, analys och modeller
Heruristisk evaluering innebär att experter undersöker om delar av en design uppfyller de krav och riktningslinjer som bevisat sig fungera i tidigare designer. Exempel på dessa är att använda redan kända namn på funktioner och att göra så användaren kan se alternativ lätt utan att behöva leta efter dem. Dessa riktlinjer kan sedan appliceras på scenarier. Med fler personer som utför evalueringen ökar kvaliteten samtidigt som priset ökar. Heuristisk evaluering har tre stadier:

1. Den inledande stadien när experter får veta vad de ska göra.
2. Evalueringsperioden där experterna inspekterar designen/produkten med Heuristiska riktlinjer.
3. Diskussion där alla experter diskuterar problem och försöker hitta lösningar.

Ännu en evalueringsteknik är så kallade walkthroughs. I en walkthrough undersöks hur en viss uppgift utförs för en given design. Problem noteras och försöker lösas i slutändan. Walkthroughs kan ske utan användare (kognitiv) eller med användare (pluralistisk). Walkthroughs verkar enligt mig vara väldigt bra för evaluering. T.ex. fick vi på föreläsningen med Jan se hur problem lätt blev uppenbara när två elever fick boka en tennistid online. (Något som visade sig vara mycket svårare än man kan tro)

Kapitlet avslutades med information om evalueringstekniken analys av data t.ex. från Google analytics samt en presentation av Fitts ekvation för att räkna ut hur lång tid det tar att t.ex. klicka sig fram på en hemsida.

Min diskussionsfråga är "Hur kan man se till att få triangulering på evalueringen?".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar