Under dagens övning fick vår design en evaluering från en annan grupp.
Gruppen var generellt positivt inställda till designen men hade ett par frågor och mycket bra konstruktiv kritik.
De tyckte vår design var tydligt inriktad på målgruppen endast om man i förväg visste vad det var för målgrupp vi hade. Dock tyckte de inte det framgick tydligt vad målgruppen var endast genom att se designen eftersom den skulle kunna tilltala flera olika grupper.
Svårighetsgraden tyckte de kändes enkel och passande för målgruppen men de ställde sig frågande till om målgruppen verkligen skulle vara positivt inställda till att skaffa Google Glass. Detta är eventuellt något som målgruppen skulle kunna bli mer positivt inställda till längre in i framtiden. Samtidigt trodde gruppen att designen skulle kunna göra livet enklare för målgruppen och att många nog skulle vilja fortsätta använda produkten så länge den fungerar som den ska utan problem.
Flödet kunde de inte kommentera så mycket på ännu eftersom vi inte har så många skisser. De ville gärna se mer konceptbilder på hur interfacet ser ut i olika situationer t.ex. inne på en tågvagn.
Många av funktionerna bedömdes som något som de flesta skulle behöva få förklarat för sig. Att dra resmål på karta bedömdes som en enkel funktion men funktionaliteten måste förmedlas till målgruppens nybörjare till produkten.
Designen bedömdes som förväntat lite inkonsekvent eftersom vi inte är helt klara med den. Gruppen gillade konceptet och var positivt inställda t.ex. till färgerna som visar hur fulla vagnarna är och varningen för hög ljudvolym. Dock tyckte det att designelementen kändes hastigt ihopplockade och i behov av en större gemensam design. Layouten bedömdes naturlig och lätt att överskåda i synfältet. De gav oss goda tankeställare angående färgerna i designen. Hur skarpa färger bör vi ha för att tilltala målgruppen?
Ett viktigt påpekande gruppen gjorde var att Google Glass i dagsläget endast projicerar bild i hörnet av synfältet vilket gör att vårt interface inte stämmer överens med dagens teknik. Vi behöver alltså istället glasögon liknande Microsoft Hololense som projicerar på hela synfältet.
Gruppen påpekade också att interfacet fungerar bra när det är tomt på plattformen men att pilar och färger på marken kan bli svåra att implementera när det är mycket folk. Detta är något vi kommer behöva tänka mer på.
Slutligen tyckte gruppen vi bör ha någon slags hjälpskärm för nya användare.
Gruppen var generellt positivt inställda till designen men hade ett par frågor och mycket bra konstruktiv kritik.
De tyckte vår design var tydligt inriktad på målgruppen endast om man i förväg visste vad det var för målgrupp vi hade. Dock tyckte de inte det framgick tydligt vad målgruppen var endast genom att se designen eftersom den skulle kunna tilltala flera olika grupper.
Svårighetsgraden tyckte de kändes enkel och passande för målgruppen men de ställde sig frågande till om målgruppen verkligen skulle vara positivt inställda till att skaffa Google Glass. Detta är eventuellt något som målgruppen skulle kunna bli mer positivt inställda till längre in i framtiden. Samtidigt trodde gruppen att designen skulle kunna göra livet enklare för målgruppen och att många nog skulle vilja fortsätta använda produkten så länge den fungerar som den ska utan problem.
Flödet kunde de inte kommentera så mycket på ännu eftersom vi inte har så många skisser. De ville gärna se mer konceptbilder på hur interfacet ser ut i olika situationer t.ex. inne på en tågvagn.
Många av funktionerna bedömdes som något som de flesta skulle behöva få förklarat för sig. Att dra resmål på karta bedömdes som en enkel funktion men funktionaliteten måste förmedlas till målgruppens nybörjare till produkten.
Designen bedömdes som förväntat lite inkonsekvent eftersom vi inte är helt klara med den. Gruppen gillade konceptet och var positivt inställda t.ex. till färgerna som visar hur fulla vagnarna är och varningen för hög ljudvolym. Dock tyckte det att designelementen kändes hastigt ihopplockade och i behov av en större gemensam design. Layouten bedömdes naturlig och lätt att överskåda i synfältet. De gav oss goda tankeställare angående färgerna i designen. Hur skarpa färger bör vi ha för att tilltala målgruppen?
Ett viktigt påpekande gruppen gjorde var att Google Glass i dagsläget endast projicerar bild i hörnet av synfältet vilket gör att vårt interface inte stämmer överens med dagens teknik. Vi behöver alltså istället glasögon liknande Microsoft Hololense som projicerar på hela synfältet.
Gruppen påpekade också att interfacet fungerar bra när det är tomt på plattformen men att pilar och färger på marken kan bli svåra att implementera när det är mycket folk. Detta är något vi kommer behöva tänka mer på.
Slutligen tyckte gruppen vi bör ha någon slags hjälpskärm för nya användare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar