Kapitlen berör hur man hanterar insamling av
data, hur det ska analyseras och presenteras och sedan vilka krav som ställs och hur man samlar data för att uppfylla dessa krav. Det mest relevanta
i det stadiet som vi är i just nu är nog insamlingen av data. Att bestämma
vilken typ av datainsamling vi ska göra och bestämma vilken vår målgrupp är behövs innan vi kan börja komma på idéer till projektet. Då vi kommer att vara
ute bland resenärer som inte kommer kunna stå och bli intervjuade av oss hur
länge som helst tror jag att structured och semi-structured intervjuer kommer
att vara aktuella. Jag har själv varit med om att SL har delat ut questionnaires
under resans gång och jag tyckte att det fungerade smidigt så även detta skulle nog fungera för oss. Ofta skickar
projektgrupper ut questionnaires via sociala medier exempelvis Facebook men då
vi alla har liknande vänner skulle gruppen inte vara så representativ av
befolkningen. Innan vi bestämmer oss för att gå ut och börja datainsamlingen är
det viktigt att vi har klara mål.
Boken tog upp pilot studies som
kan göras innan datainsamlingen på en testgrupp för att upptäcka eventuella
brister i tekniken som används, möjligtvis att man kan prova en enkät eller
något liknande på någon annan grupp först.
Då vi är flera i gruppen som ska samla in data
kommer vi få en viss triangulation då det kommer att vara olika personer som
utför datainsamlingen. Vid questionnaires spelar det inte så stor roll men om vi gör intervjuer kommer vi få investigator triangulation.
Vad gäller analysen av data är det viktigt att
det behandlas på ett opartiskt sätt och att ingen drar förhastade slutsatser.
Då vi är flera i gruppen tror jag att det blir enklare att hålla oss opartiska
då vi kan ifrågasätta varandra.
Fråga till seminariet: vilka typer av data gathering ska vi göra? Kommer vi göra flera insamlingar under projektets gång?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar