onsdag 24 februari 2016

Martin Wass, inför Seminarium 1

Datainsamling

Jag har bland lärt mig om begreppet triangulering, att angripa ett problem från flera perspektiv samt förberedande inför datainsamling. Information om olika urval såsom stratifierat urval ur smågrupper och skillnaden mellan slumpmässigt och icke slumpmässigt urval kan komma till nytta för vår framtida datainsamling.

Intervjuer

Boken gav mig mer perspektiv på typer av intervjuer, t.ex. fokusgrupper och skillnaden på strukturerade och ostrukturerade intervjuformer. Boken har även bra tips på förberedande arbete inför intervjuer samt beskrivning för hur manus för en intervju bör byggas upp.

Frågeformulär

Det viktigaste jag fick ut ur enkätdelen av kapitlet var att vid behov anpassa enkäten efter målgruppen och att ordningen på frågorna kan påverka resultatet. Jag har även fått en inblick i hur Likertskalor kan variera och hur utformandet kan påverka resultatet.

Fältstudier

Här lärde jag mig om passiva och aktiva fältstudier och begreppet etnografi. Etnografiska studier är studier utan något bakomliggande ramverk där observatören tar sig an en aktiv roll.
Tänka högt-tekniken går ut på att den som blir observerad konstant säger vad den tänker i olika situationer för att observatören ska få en bättre bild av situationen.
Indirekt observation är ett sätt att göra en fältstudie utifrån insamlad data. Detta kan vara t.ex. dagboksblad eller olika aktivitetsloggar, det kan göras med webbverktyg såsom Google analytics.

Analys, tolkning och presentation

Kvalitativ och kvantitativ

Kvantitativ data är sådant som kan uttryckas i siffror medan kvalitativ data istället är sådant som citat, bilder och beskrivningar.
Kvantitativ analys handlar om att analysera siffror med medelvärde, medianer, procent och grafer för att dra slutsatser.
Kvalitativ analys handlar istället om vad kvalitativa data indikerar. Ur kvalitativ data ska sedan slutsatser dras för att generalisera det som samlats in.

Teoretiska ramverk

Grundad teori är ett begrepp som beskriver hur en teori byggs upp av datainsamling snarare än litteratur. Detta var ett intressant alternativ till vad jag är van vid.

Behov

Analys av behov behövs för att förstå målgruppen så bra som möjligt. Behov handlar om vad vi vill åstadkomma och vad vi kan åstadkomma och varierar mycket beroende på målgrupp.

Uppgiftsbeskrivning

Uppgiftsbeskrivningar beskriver vad produkten ska användas till samt vilka behov detta medför. Detta kommer vara en viktig del i vår design tillsammans med uppgiftsanalys, en analys av ett redan existerande system och hur bra den uppfyller sin uppgift. En uppgiftsanalys bryter upp en uppgift i mindre små deluppgifter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar