torsdag 25 februari 2016

Notes inför första seminariet, Isak Peterson, isakp@kth.se

När vi nu inleder detta arbete är det av större vikt att bestämma hur vi skall samla in information, än vad det är att vänta på någon sorts snilleblixt som mirakulöst ger oss nästa stora marknadsfenomen. Jag har funderat lite på hur vi bör utforma våran datainsamling.

Då vi skall samla in data i en ganska hektisk miljö, lokaltrafiken, bör vi lägga mycket tyngd på att inte vara för ”besvärliga”. Etnografiska tekniker kan därför vara en aning svåra att implementera, då i alla fall jag skulle bli obekväm om jag blev tillfrågad om det var okej att ett gäng studenter betraktar mig med anteckningsblock i högsta hugg under min resa i kollektivtrafiken. Även intervjuer för att få fram kvalitativ data kan visa sig besvärliga, då en människa ofta är på väg någonstans i kollektivtrafiken. Så länge man inte får tillåtelse att följa med den intervjuade hem på en kopp kaffe för att fortsätta intervjun, det vill säga. Vi funderade i och för sig på att rikta in oss på pensionärer som fokusgrupp, vilket i så fall möjligtvis skulle underlätta kvalitativa intervjuer av denna art, då pensionärer, helt enligt min åsikt, ter sig vara sällskapliga och gärna svarar på några frågor.

 Vi bör även tänka på triangulationen, som skulle kunna sammanfattas som att man på något sätt breddar sin datainsamling på något vis, så att man minskar risken att vi missar viktig information. Detta skulle vi kunna göra exempelvis genom att dela upp oss i mindre grupper där några exempelvis samlar in kvantitativ information från exempelvis utdelning av questionnaires och några andra försöker hålla korta kvalitativa intervjuer.

Fråga till seminariet:

Är kvantitativa eller kvalitativa intervjuer bäst lämpat för våran datainsamling? Bör vi utföra båda?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar