onsdag 4 maj 2016

Think aloud sammanfattning

Alla i gruppen har gjort en "think aloud"-analys och utifrån dessa har vi identifierat brister och synpunkter gällande våran design. Eftersom prototypen inte har färdiga hjälpsidor, hjälpte vi användaren genom att ge samma information verbalt.

Analysen är gjord på prototypen här: https://www.flinto.com/p/28bc9f8f.

Positivt:

Sök resa var tydligt
Det var lätt att se knappen för att söka resa och lät enkelt att dra mellan stationer man vill åka.

Gröna bocken var lätt att förstå
Den gröna bocken såg likadan ut överallt vilket gjorde att man alltid visste hur man gick vidare.

Bra med hjälp överallt
Det kan vara svårt att komma ihåg allting så det var bra att alltid ha frågetecken i hörnet.



Lätt att fatta när man väl sökt resa
När resan sökts var det lätt att förstå informationen.


Negativt:


Kunde inte välja tid före stationer
Vissa användare försökte välja tid innan stationer vilket inte går. Detta var dock ett problem relaterat till att det var svårt att genomföra i Flinto. I den riktiga designen är detta ej ett problem. Trodde att “du är här”-stationen var redan markerad
Vissa trodde att stationen som det stod "du är här" redan var markerad och att man därför inte behövde klicka på den när man söker resa. Vissa trodde även krysset som dök upp när de klickade på en station betydde att man inte kan åka till den stationen. Detta beror på att man inte kunde dra mellan stationer i Flinto. Därmed borde riktiga designen vara enklare.

Icke-konsekvent
Ett problem var att designen var icke-konsekvent då tillbakaknapparna på samtliga sidor utom den på söka resa-sidan, där man väljer stationer, tog användaren till föregående sida. Exempelvis när vi bad testpersonerna att söka en resa mellan Slussen och T-centralen och de råkade trycka på fel station var det oklart hur man bytte station. Många försökte bara trycka på rätt station utan effekt.

Perrongljus/Högtalare
Platsindikationen på perrongen som visar var man bör ställa sig för att få sittplats på tåget var något otydlig, det framgick inte vad färgerna betydde, många sa ändå att de hade gått till den gröna delen av perrongen eftersom grön innebär oftast bra. Det finns en hjälpknapp där som egentligen ska förklara hela idén. En användare anmärkte att det förmodligen blir problem om det är mycket människor som står i vägen för platsindikationen på perrongen. 
Högtalaren, som indikerar högljud vagn, var inte bra symbol för mycket ljud eftersom det förvirras med högtalarsystemet som används på tåg/perrongen för information. Exempelvis att tågföraren varnar att dörrarna stängs kanske skulle symboliseras med den bilden vi använde. 

Ta bort resa
När man har valt visas resan på startskärmen, denna går att ta bort genom att trycka på röda krysset bredvid. Man kunde råka trycka på knappen utan att användaren frågades om de verkligen ville ta bort resan och då försvann resan. Detta skapade förvirring hos användaren. 

Pilar
Pilarna som ska visa vägen t.ex. till stationen, orsakade oklarheter eftersom knappen som är till för att trycka bort pilarna, om man .t.ex. redan kan vägen till stationen, fungerar inte i prototypen. När användaren såg överkryssade pilen förstod de inte om de skulle följa pilen eller inte. Detta kan lösas med bättre hjälpknappar.

Tydlighet
Tydligheten upplevdes i vissa fall bristande gällande designen. Det var något oklart vad olika knappar gjorde p.g.a. brist av förklarande text. Det var också otydligt vad som hände när man valde en station att åka ifrån eftersom den då markerades med ett kryss. Det fanns inte heller något som talade om att man var tvungen att välja resa innan tid, vilket egentligen inte är nödvändigt. Valet av startstation och mål skapade initial förvirring, då det enbart visas en karta över stationer utan uppmaning, exempelvis "Från:" och "Till:".

Ytterligare fanns funderingar kring hur svårt det skulle vara att nå och trycka på knapparna och om ljuset från glasögonen skulle vara irriterande eller farligt för synen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar